TAVASTGATAN 29A

Heminredning för nybörjare

1/11/2006

Det bidde ett hem


Jag förundras fortfarande - min stökiga renoveringslya har blivit ett hem!
Det hände dagen innan nyårsafton. På nyårsafton skulle jag nämligen ha stor baluns - jag skippade den väldigt försenade inflyttningsfesten till förmån för en nyårsbaluns. Och då var jag tvungen att faktiskt verkligen städa. Efter flyttstök, renoveringsstök och allmänt stök har jag nu röjt bort de sista dallrande flyttlådorna som stod och skräpade och fått var sak på sin plats. Dessutom bytt det lila sofföverdraget mot det sandfärgade jag köpte på Blocket i somras. Det är underbart. Äntligen kan jag börja inreda på riktigt! Det är ett hem.

I helgen gjorde jag också mina första inredningsinköp till lägenheten. Efter att ha tittat på kuddar i femtielvaaffärer i sex månader blev det till slut... Ikea. Min käre far var snäll och körde dit mig när jag var på besök i Göteborg, och med tanke på hur knöligt det är att ta sig till Ikea utan bil i Stockholm passade jag på och köpte så mycket jag kunde bära på tåget.

Det blev bland annat tre kuddar, en brun och två rödrandiga. De röda tänker jag byta fodral på när det blir ljusare ute, säsongskuddar alltså. Nu i vintermörkret är varma färger trevligt.
Fick även en mysig lampa i julklapp av min lillebror som nu står i fönstret bredvid soffan.

Har också köpt fler fotoramar som jag ska fylla med mina underbara alster - nåja, mest bilder av nära och kära - på en fotovägg i hallen.
Detta blir ett brott mot devisen att leva som varje dag vore visning. Det är nämligen inte att rekommendera att ha personliga bilder framme vid en lägenhetsvisning. När säljardagen kommer får jag väl helt enkelt byta ut motiven mot några coola konstvykort eller nåt.

Har även insett att jag vill ha en matta i vardagsrummet. Jag rationaliserade bort matta när jag flyttade till Kocksgatan för två och ett halvt år sedan men nu börjar jag bli sugen igen. Den skulle dessutom minska ekot.

2 Comments:

At 12/1/06 21:12, Blogger Anna-Stina said...

Oj, du har ju en likadan soffa som jag! :-) Själv har jag just nu lite missmatchade kuddfodral, dels från Åhléns och dels ett fodral som kanske kan vara från 60-70-talet.
Kanske lägger jag ut någon bild på det på min blogg...

 
At 15/1/06 17:09, Blogger ninaboel said...

denna va? http://www.tradera.com/auction/aid_21680544
Undra just vart min förra kommentar på detta inlägg tog vägen?

 

Skicka en kommentar

<< Home