TAVASTGATAN 29A

Heminredning för nybörjare

5/29/2005

Sofföverdrag

Det lutar starkt åt att jag köper ett nytt sofföverdrag. Frågan är då färgen.
I ena ringhalvan finns ett vitt sofföverdrag från Ikea för 995 kronor. I andra ringhalvan finns ett överdrag i cafe latte från Bemz för 1799 kronor.
Ikea har även ett överdrag i ljusbeige för 1595 kronor. Kanske är det mest neutralt och bäst att matcha med?

Hur länge förblir en vit soffa vit? "För" vita färger är inte så himla roliga i inredning tycker jag. Cafe latte bör passa med de flesta färger kan jag tänkas vilja bryta av med. Funderar på att välja turkost till vardagsrummet.
Stämmer det som det ser ut på bilden att Bemz sofföverdrag saknar den lilla kanten längst fram på kuddöverdragen så är även själva modellen snyggare.
Har beställt tygprover från dem men väntar med beslut tills soffan är på plats i nya, då målade, lägenheten.
Synpunkter mottages tacksamt. Har DU haft en vit soffa? Skriv och berätta.

Det är verkligen ett bra liv man har när man lätt kan lägga två timmar på att tänka sofföverdrag.

4 Comments:

At 29/5/05 16:14, Anonymous Anonym said...

Jag har ett lattefärgat överdrag till min Ektorp, fast IKEA-varianten med ljusa passpoaler (heter det väl? Kanterna iallafall). Det är snyggt, mycket mycket snyggare än vitt - men nu är det fläckigt och lite sönderklöst av katten i huset så jag ska också köpa ett nytt. Jag beställde tygprover från Bemz också; jag väger mellan den olivgröna och den chokladbruna. Det lutar åt den bruna för mig, men om du väljer mellan vitt och lattefärgat tycker jag absolut du ska ta det senare. Vitt är snyggt i rätt rum och när det är helt nytt och fräsch, men det räcker med att man nyser på det för att det ska bli fläckigt. Jag har kombinerat min lattefärgade soffa med terrakotta, vanlig grön, olivgrön, vitt och vinrött - allt har funkat lika bra. Turkost borde bli en slam dunk, men passa på att köpa de turkosa grejerna nu medan de finns i lager, jag har en hunch om att kombinationen brunt-turkost kommer att vara helt ute inom ett halvår. Det kommer förvisso fortfarande att vara snyggt, men svårare att få tag på.

 
At 29/5/05 19:06, Anonymous Anonym said...

Av erfarenhet förblir ett vitt övedrag vitt i ungefär fyra minuter. Har du katt förkortas tiden till hälften. :) Själv skulle jag välja http://www.bemz.com/products/2/4/2/5/33/front/, riktigt fint...

 
At 29/5/05 20:39, Blogger Namnlös said...

Tack för tipsen! Nu stryker jag vitt helt från listan, litar på er. Tycker också att den olivgröna är väldigt snygg, men då faller min plan om neutrala basfärger... Latte borde funka med den neutrala planen, det är ju en så pass mjuk och diskret färg. Hmm. Knivigt med alla dessa livsval. ;-)

 
At 30/5/05 21:17, Blogger Britta said...

Jag har faktiskt haft en mycket ljusbeige soffa i hela 8 år utan att den har blivit alltför dyngig. Men då har jag iofs varken kids eller katter. Och inga vänner med rödvin i parkinsonhänder heller. Om man köper ett överdrag som är fläckbehandlat och kemtvättar det en gång om året så går det finfint. Däremot vet jag inte om jag skulle välja samma färg idag om jag skulle köpa ny soffa, men det är nog mest för att jag är så darned less på färgen. Nästa soffa blir en mörkare. Olivgrönt eller gråbrun-leraktig är snyggt. Eller knallrött. Men då måste formen på soffan vara ganska stram o tyget vara av hög kvalla, annars ser det bara billig boudoir ut.

 

Skicka en kommentar

<< Home